Sy en påse

Nu ska jag försöka mig på en DIY vägledning. Någon gång ska väl vara den första? Hoppas någon får nytta av den!

image

Du behöver:
– Två sorters tyg
– Sidenband

image

Börja med att klippa till 4 tygbitar i 20×25 cm i de två olika tygerna.

image

Klipp till en tygbit som är 10×20 cm i det mönstrade tyget. Vik den på mitten räta mot räta och sy ihop kanterna men lämna ett hål längst ner så du kan vända den ut och in. Vänd den och sy sedan en raksöm över den sidan med hålet för att täcka öppningen.

image

Sy fast tygbiten på mitten av den ena enfärgade tygbiten, 5 cm från nedre kanten. Sy på tre sidor och lämna sidan med raksömmen öppen uppåt.

image

Sy ihop de två mönstrade bitarna rätta mot räta på tre sidor men lämna en öppning i botten till att vända påsen sen. Detta kommer bli påsens foder.

image

Sy ihop de enfärgade bitarna rätta mot räta men lämna en öppning på 2 cm på varje sida, 3 cm ner från öppningen upptill. Pressa sedan isär sömsmånen runt öppningarna i sidorna. Öppningen är till för att dra snöret igenom sen.

image

image

Platta ut hörnen och sy en raksöm över dom, 4 cm in från spetsen. Gör det på alla fyra hörn och klipp bort överflödigt tyg.

image

Stoppa de två påsdelarna i varandra räta mot räta och sy ihop dom runt ovankanten.Vänd sedan påsen rätt med hjälp av öppningen i fodret. Sy igen öppningen i fodret. Sy en raksöm på var sida om snörets öppning så att det blir som en kanal.

image

Klipp till två sidenband som är 50 cm långa. Trä in dessa med hjälp av en säkerhetsnål. Det ska vara ett snöre på varje sida. Änden ska träs in i en öppning och dras ett varv runt påsen för att sedan tas ut genom samma öppning.

Nu är påsen klar!

Annonser

2 thoughts on “Sy en påse

Kommentera/Leave a Reply